Przekaż darowiznę

26 września 2019

E.Leclerc Polska wycofuje tylko część jajek “trójek”

W najnowszym raporcie CSR główna siedziba E.Leclerc we Francji deklaruje wycofanie jaj z chowu klatkowego w formie jaj świeżych marek własnych i innych oraz jaj będących składnikami produktów marki własnej do roku 2025 ze wszystkich sklepów E.Leclerc na świecie. E.Leclerc Polska zobowiązuje się jednak jedynie do wycofania świeżych jaj “trójek” marek własnych, przyjmując zdecydowanie niższy standard niż zagraniczne sklepy E.Leclerc oraz ponad 30 sieci spożywczych w Polsce.

Trend rezygnacji z jaj klatkowych wśród sieci spożywczych w Polsce jest zdecydowanie silny. Już 34 sieci sklepów, w tym największe sieci handlowe mające w ofercie jajka,   zadeklarowały wycofanie jaj świeżych z chowu klatkowego, zarówno marek własnych, jak i innych, najpóźniej do roku 2025. Niektóre sieci, jak Lidl czy Kaufland, podjęły także decyzję o wycofaniu jaj będących składnikami produktów marek własnych.

Sieć E.Leclerc Polska w ramach “Księgi zobowiązań marek własnych E.Leclerc dla zrównoważonego rozwoju” poinformowała o decyzji wycofania świeżych jaj z chowu klatkowego marek własnych do końca roku 2019. Sieć nie podała jednak informacji o wycofaniu jaj tzw. “trójek” innych marek oraz jako składników produktów marki własnej, o czym wspomina raport CSR opublikowany przez główną siedzibę E.Leclerc.

Co więcej, jak informuje Stowarzyszenie Otwarte Klatki, z komunikacji z E.Leclerc Polska na temat ich zobowiązania wynika, że polski oddział francuskiej sieci nie planuje w najbliższym czasie wdrażać zmian deklarowanych przez siedzibę główną E.Leclerc.

—  Wycofanie jaj “trójek” marki własnej to zdecydowanie krok do przodu, jednak jest to krok niewystarczający i poniżej aktualnych standardów polityki odpowiedzialności społecznej biznesu — komentuje Maria Madej, koordynatorka kampanii Jak One To Znoszą ze Stowarzyszenia Otwarte Klatki — Liczymy na to, że E.Leclerc Polska uzupełni swoje zobowiązanie na wzór deklaracji siedziby głównej E.Leclerc, tj. uwzględni wycofanie nie tylko jaj klatkowych świeżych marki własnej, ale także wszystkich jaj świeżych oraz jaj będących składnikami produktów gotowych marki własnej. Dopiero taki krok potwierdziłby zaangażowanie sieci w poprawę dobrostanu kur niosek — dodaje.

W ostatnim czasie największa sieć handlowa w Polsce, Biedronka, zadeklarowała wycofanie wszystkich jaj z chowu klatkowego w skorupkach, uzupełniając wcześniejszą deklarację dotyczącą tylko jaj marek własnych. Wydanie przez Biedronkę poprawionej wersji deklaracji jest wynikiem kampanii informacyjnej skierowanej do klientów sieci, przeprowadzonej przez Stowarzyszenie Otwarte Klatki.

Bądź na bieżąco

Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do grupy osób, którym zależy
na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.