Sieć sklepów Biedronka zadeklarowała, że wycofa ze sprzedaży jaja pochodzące z chowu klatkowego do 2025 roku. Jednak w oświadczeniu z 3 grudnia 2020 r. poinformowała, że ma zamiar zrobić to dużo szybciej! Już 1 stycznia 2021 roku, a więc 4 lata wcześniej niż pierwotnie zakładano, sklepy sieci w Warszawie nie będą miały w w ofercie jaj “trójek”.

Czym są jaja “trójki”?

O znaczeniu numerów jakie możemy znaleźć na opakowaniach jajek pisaliśmy już wcześniej. Numer 3 oznacza, że jajka pochodzą od kur z chowu klatkowego, a więc najbardziej okrutnego sposobu hodowli. 

Fot. Konrad Łoziński

Kury przetrzymywane są w klatkach, w których mają do dyspozycji miejsce o niewiele większe od kartki A4. Przebywają w ogromnym ścisku, nie mogą swobodnie się poruszać, ani realizować swoich naturalnych potrzeb. Wiąże się to z ogromnym stresem, który powoduje różne zaburzenia, takie jak kanibalizm, czy wydziobywanie piór innym kurom. W tym systemie hodowli nie ma mowy o dobrostanie zwierząt i wiąże się on z ogromnym cierpieniem.

Pierwsza deklaracja Biedronki

W 2019 roku Biedronka zapowiedziała, że do 2025 roku z półek w jej sklepach znikną wszystkie jaja pochodzące z chowu klatkowego. Do tej pory sklep wycofał bowiem jajka “trójki” marek własnych, ale wciąż można je było kupić w sklepie, jeśli ich marka nie należała do Biedronki.

Pierwsze kroki w stronę ujęcia dobrostanu zwierząt Biedronka zaprezentowała w swoim Raporcie Zrównoważonego Rozwoju za lata 2018-2019. Dotyczył on nie tylko kur niosek, ale także kurczaków oraz karpi. W raporcie można przeczytać o postępach w wycofywaniu jaj trójek i wdrażaniu innych zmian, takich jak zwiększenie liczby jajek pochodzących z chowu innego niż klatkowy. W 2019 r. 25% świeżych jaj sprzedawanych w Biedronce pochodziło od kur z chowu ściółkowego, na wolnym wybiegu, lub ekologicznego, podczas gdy w 2018 r. było to 20%.

Pierwsze sklepy wolne od jajek “trójek” już w 2021 roku!

Biedronka w nowym oświadczeniu deklaruje, że przyspieszy proces wycofywania jaj “trójek” ze swoich półek. Pierwsze sklepy na terenie Warszawy, już od 1 stycznia 2021 roku, nie będą oferować jaj pochodzących z chowu klatkowego. Ponad 150 sklepów sieci w swojej ofercie będzie mieć jaja świeże tylko z chowu alternatywnego

Proces wycofywania jajek “trójek” ze sklepów Biedronki będzie kontynuowany na terenie całego kraju. Oznacza to, że od 1 stycznia 2022 roku sieć będzie sprzedawała jedynie jaja oznaczane jako 2,1 lub 0, a całkowicie wycofa te z symbolem 3 ze wszystkich swoich sklepów.

Jak twierdzi Marcin Domański, dyrektor handlowy w sieci Biedronka:

„Bardzo dokładnie przygotowywaliśmy się do ogłoszenia tej decyzji. To wyzwanie operacyjne także dla naszych partnerów biznesowych. Jednakże wiemy, że tak jak dla nas w Biedronce, dla wielu Polaków dobrostan zwierząt jest bardzo istotny. Nasza decyzja to odpowiedź na oczekiwania konsumentów oraz sygnał do zmiany dla całego rynku”

Pozostaje nam pogratulować Biedronce dobrej decyzji i liczyć, że sklepy, które nadal mają w swojej ofercie jaja “trójki”, podążą za jej przykładem.  

Źródło:

Informacja prasowa sieci sklepów Biedronka