Już po raz trzeci opublikowaliśmy ranking sieci sklepów, które zadeklarowały wycofanie ze sprzedaży jajek z chowu klatkowego najpóźniej do 2025 roku. Które sklepy stanęły na podium i najbardziej przyczyniają się do poprawy warunków życia kur? Kto zasłużył na wyróżnienie? Sprawdźcie sami!

Biedronka zwycięża w rankingu

Pierwsze miejsce, jak najbardziej zasłużenie, zajęła sieć sklepów Biedronka. Biedronka została wyróżniona za ogromny postęp i przyspieszenie procesu wycofywania jaj klatkowych. We wszystkich sklepach tej sieci od stycznia 2022 r. można kupić jedynie świeże jaja z hodowli bezklatkowych.

Ale na tym nie koniec! Do końca marca b.r., jaja klatkowe nie będą wykorzystywane również w produkcji w gotowych artykułów spożywczych marki własnej sieci. Dobra robota Biedronka!

Carrefour zajął 2 miejsce

Zeszłoroczny lider znalazł się tym razem na 2 miejscu w rankingu. Ta sieć również poczyniła znaczne postępy w wycofywaniu jajek „trójek” – już 71% sprzedanych w 2021 r. w sklepach Carrefour jaj świeżych to jaja „2”, „1” i „0” z chowu alternatywnego.

Carrefour również jest na dobrej drodze do wycofania jaj klatkowych w produktach gotowych marki własnej.

Auchan na 3 miejscu

Sieć Auchan została doceniona za to, że jaja z chowu bezklatkowego stanowią ponad połowę udziału sprzedanych jaj świeżych. Do tego w produktach z działów cukiernia i piekarnia nie używa się już w ogóle jaj klatkowych.

Wyróżnienia dla sieci Społem, Aldi, Kaufland i Lidl

Kilka sieci otrzymało również wyróżnienia za swoje starania. Są na jak najlepszej drodze do spełnienia swoich deklaracji i już teraz przyczyniają się do poprawy warunków życia kur niosek.

Społem za największy udział w sprzedanych sztukach jaj świeżych z hodowli bezklatkowych, Kaufland za przyspieszenie terminu wycofania ze sprzedaży świeżych jaj klatkowych, Aldi za promocję w social mediach kupna jaj z hodowli bezklatkowych, oraz Lidl za największy udział produktów gotowych marki własnej zawierających jaja z hodowli bezklatkowych.

Dlaczego sklepy rezygnują z “trójek”?

Sieci sklepów, które wycofują jaja trójki wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów.

Badania przeprowadzone w 2022 roku przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat pokazują, aż 81% respondentów uważa chów klatkowy za nieodpowiedni dla kur pod względem warunków do życia, a dla 78,5% badanych istotne znaczenie przy zakupie jaj mają warunki hodowli kur.
Dzięki decyzjom i działaniom sieci sklepów w Polsce przyszłość wolna od chowu klatkowego kur jest coraz bliżej! Mamy nadzieję, że wkrótce jeszcze więcej sklepów będzie mogło z dumą powiedzieć “trójek u nas nie kupicie”!