Sieć Kaufland Polska wycofała ze swojej oferty jaja świeże z chowu klatkowego z końcem marca 2022 roku, mimo że pierwotnie zapowiadała zakończyć ten proces w 2025. Tym samym dołączyła do powiększającego się grona detalistów, którzy zrezygnowali ze sprzedaży jaj “trójek” spełniając oczekiwania konsumentów i wpływając na poprawę dobrostanu kur niosek. 

Przeprowadziliśmy rozmowę z Mają Szewczyk, dyrektor działu komunikacji korporacyjnej Kaufland Polska na temat – procesu rezygnacji z jaj klatkowych, współpracy z producentami jaj, reakcji klientów, opinii na temat zmian legislacyjnych w UE i dalszych planów sieci. 

Fot. Jakub Kapusnak

Jak wyglądał proces rezygnacji z jaj świeżych z chowu klatkowego i jakie najważniejsze decyzje podjęli Państwo, aby efektywnie go przeprowadzić? Co pozwoliło Państwu na przyspieszenie tego procesu?

Rozwój sieci Kaufland z poszanowaniem środowiska naturalnego stanowi jedną z naszych podstawowych wartości. Na początku naszej drogi zobowiązaliśmy się do wycofania ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego do 2025 r. W trosce o dobrostan kur niosek przyśpieszyliśmy jednak prace nad asortymentem, dzięki czemu już dzisiaj w sklepach Kaufland znajdziemy jaja kurze pochodzące wyłącznie z chowu ściółkowego, ekologicznego i wolnego wybiegu. Sukces na tym polu zawdzięczamy ścisłej współpracy z producentami, którzy zostali poinformowani o naszych zamiarach z odpowiednim wyprzedzeniem i przez ostatni czas konsekwentnie pracowali nad zwiększeniem dostępności jaj z alternatywnych form chowu. Razem udało nam się wnieść istotny wkład w poprawę dobrostanu zwierząt.

Jak Państwa klienci przyjęli wycofanie z oferty jaj świeżych z chowu klatkowego?  

Jest to jeszcze zbyt wczesny etap, aby móc to ocenić. Z naszego punktu widzenia niezbędnym działaniem jest edukacja konsumentów, dlatego też w komunikacji podkreślamy, w jakich warunkach hodowane są kury nioski, od których pochodzą jaja z alternatywnych form chowu.  Nie da się ukryć, że ceny jaj świeżych z chowu ściółkowego, wolnego wybiegu czy ekologicznego są wyższe niż w przypadku jaj trójek, jednak wierzymy, że większa świadomość dotycząca pochodzenia produktów pozwoli zaakceptować konsumentom tę różnicę.

Przeczytaj o różnych systemach hodowli kur: https://www.otwarteklatki.pl/blog/co-oznaczaja-numery-na-jajkach-w-sklepie 

A partnerzy biznesowi? Jak oceniają Państwo współpracę z producentami jaj?

Współpraca z zaufanymi dostawcami jest dla nas niezwykle istotna, ponieważ tylko wtedy mamy pewność, że zapewniamy naszym klientom najlepszy produkt w możliwie jak najniższej cenie. Wszystkie jaja, które oferujemy, pochodzą z Polski, a niemal 60%  tego asortymentu stanowią produkty marek własnych. Jesteśmy w bezpośrednim kontakcie z naszymi partnerami, co pozwala nam zapewnić transparentny łańcuch dostaw.  

Kaufland jest także w trakcie wycofywania jaj z chowu klatkowego ze składu produktów marki własnej. Jak zaawansowani są Państwo w tym procesie? Jak oceniają Państwo współpracę z producentami produktów marki własnej?

Jako sieć przykładamy dużą wagę do receptur produktów marek własnych. Z tego względu podjęliśmy decyzję, że do 2025 r. w artykułach przetworzonych, w których udział jaj stanowi powyżej 1%, będą wykorzystywane jedynie te z alternatywnych form chowu. W sklepach Kaufland klienci już teraz mogą znaleźć m.in. majonez czy pastę jajeczną ze szczypiorkiem marki K-Stąd Takie Dobre!, do których produkcji użyto jaj z chowu na wolnym wybiegu. Jaja z chowu ściółkowego znajdują się z kolei m.in. w bułeczkach mlecznych, gofrach i makaronach K-Classic.

Na poziomie Unii Europejskiej pojawiła się niedawno perspektywa wprowadzenia zakazu chowu klatkowego. Jak się do niej Państwo ustosunkowują? Czy popierają Państwo taki kierunek?

Odpowiedzialny rozwój z poszanowaniem środowiska naturalnego jest priorytetem naszych działań. Zdajemy sobie jednak sprawę, że jest to niezwykle duża zmiana, która wymaga odpowiednich przygotowań i czasu. Obecnie producentom byłoby niezwykle trudno zaopatrzyć 100% rynku polskiego w jaja z alternatywnych form chowu. Wierzymy jednak, że z czasem uda się wszystkim wypracować odpowiednie praktyki, które pozwolą na zdecydowane działania służące poprawie dobrostanu zwierząt. 

Źródła:

https://unsplash.com/photos/Hj53USePB1E