
Poprawa norm dobrostanowych to inwestycja w przyszłość, która się opłaci!
European Chicken Commitment to lista podstawowych wymogów dobrostanowych dla kurczaków brojlerów, których wdrożenia oczekują klienci – zarówno indywidualni, jak i biznesowi.
Dlaczego warto już teraz zainteresować się wdrożeniem ECC?
- Aż 72,3% Polaków uważa warunki chowu kurczaków za istotne podczas decyzji zakupowych, a ponad 80% badanych twierdzi, że zapłaciłoby wyższą cenę za mięso pochodzące z ferm zapewniającym kurczakom lepsze warunki (źródło – Badania Biostat, luty 2020).
- Już ponad 100 działających w Europie firm wymagać będzie od swoich dostawców drobiu spełnienia warunków European Chicken Commitment.

Kraje Unii Europejskiej będą wymagać lepszych norm dobrostanowych
Kolejne firmy w Europie przystępują do porozumienia European Chicken Commitment. Oznacza to, że najpóźniej od 2026 r. będą wymagały od swoich dostawców przestrzegania wyższego dobrostanu w hodowli kur mięsnych, m.in. rezygnacji z ras szybkorosnących i gęstości hodowlanej wynoszącej maksymalnie 30 kg/m2. W państwach takich, jak Niemcy, Wielka Brytania, Niderlandy i Francja, świadomość firm i konsumentów względem ECC jest wysoka. Polska jest obecnie największym producentem drobiu w Europie – jedyną opcją na utrzymanie tej pozycji jest dostosowanie się do wymogów rynku i stanie się liderami także w obszarze dobrostanu zwierząt. Porozumienie European Chicken Commitment podpisało już ponad 100 działających w Europie firm, w tym m.in.
- giganci branży żywieniowej tacy jak Unilever, Danone, Nestlé, Dr. Oetker, Kraft Heinz, Bonduelle i Frosta
- sieci Marks & Spencer i IKEA
- międzynarodowe korporacje cateringowe Sodexo, Compass Group, Elior Group i Procuratio
- popularne restauracje, m.in. Pizza Hut i KFC
- hotele – grupy Accor i Orbis
- producenci żywności, restauracje i sieci sklepów w poszczególnych europejskich krajach, np. Auchan i Carrefour we Francji czy Waitrose i The Restaurant Group w Wielkiej Brytanii
- pierwsze firmy z Polski, np. supermarket Frisco.pl

Początek zmian rynkowych
Wszystko wskazuje na to, że trend podwyższania dobrostanu w hodowli kur mięsnych będzie coraz bardziej rósł w siłę, a producenci będą musieli zmierzyć się z podobną sytuacją, jaka ma obecnie miejsce w przypadku jaj – rosnącym zapotrzebowaniem na produkt spełniający wyższe wymagania i pochodzący z alternatywnych metod chowu. Inwestycja w dostosowanie hodowli może wydawać się z początku zbędnym wydatkiem, ale w dłuższej perspektywie zapewni przewagę rynkową i pozwoli być o krok do przodu przed konkurencją.
Podobne zmiany już zachodzą na rynku jajecznym – kolejne kraje i firmy odchodzą od hodowli klatkowej, a producenci, którzy wcześnie zareagowali na zmiany, są teraz na wygranej pozycji.
Rosnące oczekiwania konsumentów
Kolejne badania pokazują, że konsumenci chcieliby mieć możliwość wyboru mięsa droższego, ale pochodzącego z fermy zapewniającej zwierzętom lepsze warunki.

Świadomość konsumentów wciąż rośnie i jest to trend, który nie straci na sile. W najbliższych latach coraz większe znaczenie będzie miała nie tylko końcowa postać żywności, ale też sposób jej produkcji. Polska może utrzymać pozycję lidera przez długie lata i obronić się przed konkurencją ze Wschodu dzięki oferowanej jakości. Zarówno zachodni, jak i polski konsument będzie stawiał jednak coraz wyższe wymagania – chcąc im sprostać, już teraz należy przyjrzeć się nowym trendom, by móc zaspokoić nadchodzące oczekiwania klienta.
CHCESZ DOWIEDZIEĆ SIĘ WIĘCEJ? JESTEŚ ZAINTERESOWANY BEZPŁATNĄ KONSULTACJĄ DOTYCZĄCĄ WDROŻENIA ECC?
brojlery@otwarteklatki.pl
Jako Otwarte Klatki dążymy do wprowadzania systemowych zmian, które poprawiają dobrostan zwierząt. Wierzymy, że dzięki współpracy z binesem, możemy kształtować obowiązujęce normy i zmieniać je na lepsze.