22 marca 2022
Badanie ankietowe zostało przeprowadzone między grudniem 2021 roku a lutym br. Zaproszone do badania zostały 23 firmy, a odpowiedzi udzieliło 14 z nich: Biedronka, Carrefour, Auchan, Kaufland, Społem, Aldi, Lidl, PHU Topaz, Rella Investments (bi1), Schiever (Auchan Zielona Góra, Auchan Racibórz), PSD Gama, Arhelan, Stokrotka i Żabka.
W badaniu wzięto pod uwagę transparentność złożonej deklaracji, postęp w wycofywaniu jaj klatkowych, udział w sprzedanych sztukach jaj z chowu alternatywnego oraz dodatkowo przystąpienie do porozumienia European Chicken Commitment.
Pierwsze miejsce w rankingu zajęła Biedronka, tuż za nią uplasowali się Carrefour oraz Auchan. Biedronka została wyróżniona za ogromny postęp i przyspieszenie procesu wycofywania jaj klatkowych. We wszystkich sklepach tej sieci od stycznia 2022 r. można kupić jedynie świeże jaja z hodowli bezklatkowych, a jaja klatkowe będące składnikiem produktów gotowych marki własnej sieci zostaną wycofane z produkcji już z końcem marca tego roku. Sieć Carrefour również poczyniła duży postęp w zmniejszaniu sprzedaży jaj klatkowych – już 71% sprzedanych w 2021 r. w sklepach jaj świeżych to jaja z chowu alternatywnego. W sieci Auchan jaja z chowu bezklatkowego stanowią ponad połowę udziału sprzedanych jaj świeżych, a w produktach z działów cukierniczego i piekarniczego nie używa się już w ogóle jaj klatkowych.
Część sieci otrzymała również dodatkowe wyróżnienia za swoje starania. Społem za największy udział w sprzedanych sztukach jaj świeżych z hodowli bezklatkowych, Kaufland za przyspieszenie terminu wycofania ze sprzedaży świeżych jaj klatkowych (sieć Kaufland ma wycofać świeże jaja klatkowe do końca marca 2022 roku), Aldi za promocję w social mediach kupna jaj z hodowli bezklatkowych, oraz Lidl za największy udział produktów gotowych marki własnej zawierających w składzie jaja z hodowli bezklatkowych.
Z 29 sieci handlowych w Polsce, które zobowiązały się do wycofania jaj pochodzących z chowu klatkowego, trzem udało się z sukcesem zakończyć ten proces na długo przed deklarowanym ostatecznym terminem w 2025 r. W Netto od listopada 2021 r. kupimy jedynie jaja z chowu bezklatkowego. MAKRO udało się to niedługo później, bo w styczniu bieżącego roku. Pierwszą siecią, która wycofała jaja klatkowe z oferty w 2019 roku był supermarket online Frisco.
Sieci sklepów w swoich działaniach wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów. Badania przeprowadzone w 2022 roku przez Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat wskazują, iż 81% respondentów uważa chów klatkowy za nieodpowiedni dla kur pod względem warunków do życia, a dla 78,5% badanych istotne znaczenie przy zakupie jaj mają warunki hodowli kur.
– Dziękujemy sieciom handlowym i hurtowym, które wycofują jaja z chowu klatkowego ze sprzedaży, a w szczególności tym, które w imię transparentności i budowania zaufania wśród konsumentów, wzięły udział w naszym badaniu. Dzięki działaniom sieci sklepów w Polsce możliwa jest poprawa warunków życia milionów zwierząt – mówi Julia Pająk, Specjalistka ds. Kampanii Biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.
Od 2016 roku niemal 30 sieci handlowych w Polsce podjęło decyzje o wycofaniu ze sprzedaży jaj z chowu klatkowego. W tym roku szczególnie widać efekty tych zobowiązań, a w kolejnych latach zmiany będą z pewnością jeszcze bardziej widoczne.
Ranking Otwartych Klatek dostępny jest pod tym linkiem.
Jak One To Znoszą? to kampania Stowarzyszenia Otwarte Klatki, polegająca na dostarczaniu firmom rzetelnych materiałów dot. chowu klatkowego kur niosek i przekonywaniu ich do wycofywania jaj “trójek” ze sprzedaży. W Polsce już ponad 140 firm – sieci sklepów, restauracji, hoteli, producentów żywności, cateringów – wydało deklarację o wycofaniu “trójek”. https://jakonetoznosza.pl/
Zdjęcia kur (fot. Andrew Skowron): https://drive.google.com/drive/folders/17D2KPBnBhYSHdb1kWf13yl9bZNr4Kjs4?usp=sharing
Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest
Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.
Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.
Na Twoja skrzynkę wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie adresu e-mail. Kliknij w link załączony w wiadomości. Jeżeli nie widzisz maila z potwierdzeniem, sprawdź w skrzynce SPAM.
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody na przetwarzanie danych osobowych przez pliki cookies przechowywane na Twoim urządzeniu, prosimy Cię o zmianę ustawień w przeglądarce. W przeciwnym razie nie będziesz mógł/a korzystać z serwisów Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Stowarzyszenie Otwarte Klatki, z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000444120 i posługujące się numerem NIP 7831695600.
Pliki cookies mogą być odczytywane przez nasze systemy informatyczne, a także przez systemy należące do innych podmiotów, z których usług korzystamy (np. Facebook, Google) - sprawdź listę naszych Zaufanych Partnerów.
Twoje dane są przetwarzane, aby umożliwić Ci sprawne korzystanie ze stron należących do Stowarzyszenia, zapewnić bezpieczeństwo podczas korzystania ze stron Stowarzyszenia, dokonywać analizy ruchu na stronach Stowarzyszenia oraz umożliwić Ci korzystanie z funkcji społecznościowych (takich jak przycisk "Like" od Facebooka).
Przekazujemy informacje na temat Twojego zachowania na stronie Stowarzyszenia dostawcom wykorzystywanych przez nas mediów społecznościowych oraz systemów analitycznych i reklamowych (zobacz listę naszych Zaufanych Partnerów). Spokojnie! Wiele plików cookies ma charakter zanonimizowany — bez dodatkowych informacji, na ich podstawie nie jest możliwa identyfikacja Twojej tożsamości.
Twoja przeglądarka internetowa domyślnie dopuszcza wykorzystywanie cookies w Twoim urządzeniu, dlatego przy pierwszej wizycie prosimy o wyrażenie zgody na użycie cookies.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na wykorzystywanie cookies - w tym celu zmień ustawienia w przeglądarce internetowej — możesz całkowicie zablokować automatyczną obsługę plików cookies lub żądać powiadomienia o każdorazowym zamieszczeniu cookies w urządzeniu. Ustawienia można zmienić w dowolnej chwili.
Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce Prywatności.
W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych prosimy o kontakt: iod@otwarteklatki.pl
Wierzymy, że Twoje odwiedziny na naszej stronie internetowej są wyrazem zainteresowania działalnością Otwartych Klatek i troską o prawa zwierząt.
Cieszymy się, że jesteś z nami i mamy nadzieję, że wspólnie będziemy walczyć o lepszy świat dla zwierząt.