25 maja 2021
Rynek produktów roślinnych w Polsce jest wart ok. 600 mln zł, a znaczną jego część stanowią alternatywy nabiału. Wzrost wartości sprzedaży produktów roślinnych znajduje potwierdzenie w stopniowej ewolucji postaw konsumenckich Polaków. Polacy coraz bardziej ochoczo sięgają po roślinne alternatywy nabiału.
Według badania przeprowadzonego przez Panel Ariadna we wrześniu 2020 r. najbardziej popularną kategorią wśród roślinnych odpowiedników nabiału są alternatywy mleka. Już 38% Polaków co najmniej okazjonalnie kupuje alternatywy mleka (6% kupuje roślinne mleko częściej niż krowie, a 3% wybiera wyłącznie mleko roślinne). 18% Polaków sporadycznie kupuje roślinne zamienniki jogurtów, a 14% konsumentów sporadycznie wybiera roślinne alternatywy sera czy lodów – to osoby, które już dzisiaj urozmaicają swoją dietę o roślinne odpowiedniki tradycyjnego nabiału. 1-2% respondentów zawsze wybiera roślinne wersje serów, jogurtów, czy lodów.
Ponad 40% badanych nie miało okazji próbować roślinnego nabiału, ale wyraża taką chęć, co pokazuje coraz większą ciekawość Polaków na nowe, bardziej zrównoważone produkty w tej kategorii.
– W zeszłym, trudnym z powodu pandemii roku, zaobserwowaliśmy wzrost sprzedaży o 100%, w czym kluczową rolę odegrał znacznie zwiększający się udział eksportu. Nasze produkty zdobywają coraz większe uznanie, poprzez doskonały smak i wysokiej jakości skład. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów, w roku obecnym wzbogacimy nasze portfolio o kolejne produkty – mówi Magdalena Kubit, CEO firmy Roślinna Magda, wytwarzającej roślinne alternatywy nabiału na bazie kokosa.
Jak pokazuje badanie, konsumenci cenią sobie wygodę – 31% respondentów w wieku 25-34 lat zwraca uwagę na powszechną dostępność roślinnych alternatyw nabiału jako argument, który może ich skłonić do częstszego spożywania takich produktów. Sieci handlowe stopniowo wychodzą naprzeciw tym potrzebom – obok napojów roślinnych, na półkach z nabiałem zagościły na dobre roślinne alternatywy sera czy jogurtów. Kluczowe dla konsumentów są jednak przede wszystkim przystępna cena (58% badanych wskazało tę odpowiedź), smak podobny do tradycyjnego nabiału i korzyści zdrowotne płynące ze spożycia takich produktów.
– Markę Bez Deka Mleka z perspektywy dwóch lat jej istnienia oceniamy jako trafną decyzję. Pomimo pandemii odnotowaliśmy trzykrotny wzrost obrotu rok do roku, a w pierwszym kwartale 2021 w porównaniu z pierwszym kwartałem 2020 zanotowaliśmy wzrost na poziomie 44%. Jesteśmy mocno skoncentrowani na produkcji oddającej jak najbliżej smaki wyrobów mlecznych – komentuje Prezes Zarządu OSM Łowicz, Iwona Grzybowska.
– Wśród kluczowych wniosków płynących z sondażu Panelu Ariadna można wskazać otwartość Polaków na alternatywy nabiału. Nie sposób jednak nie zwrócić uwagi na na nasze wysokie oczekiwania – mówi Maciej Otrębski, Strategic Partnerships Manager w kampanii RoślinnieJemy – Nie chcemy iść na kompromis. By na dobre zagościć w polskich domach, roślinne alternatywy nabiału muszą nie tylko konkurować w każdym z obszarów z produktami pochodzenia zwierzęcego, ale też oferować wartość dodaną – często będzie to mniej kosztowny dla środowiska sposób produkcji, czy społeczność zbudowana wokół marki – dodaje Otrębski.
Raport z wynikami badania dostępny jest bezpłatnie pod tym linkiem.
Infografiki do wykorzystania znajdują się w tym folderze.
Partnerem Monitorującym Media Stowarzyszenia jest
Trzymaj z nami rękę na pulsie i dołącz do 4629 osób, którym zależy na losie zwierząt hodowanych przemysłowo.
Wysyłając formularz, wyrażasz zgodę na przetwarzanie zawartych w nim danych osobowych i informowanie Cię o działaniach Stowarzyszenia Otwarte Klatki zgodnie z naszą polityką prywatności.
Na Twoja skrzynkę wysłaliśmy prośbę o potwierdzenie adresu e-mail. Kliknij w link załączony w wiadomości. Jeżeli nie widzisz maila z potwierdzeniem, sprawdź w skrzynce SPAM.
Masz możliwość samodzielnej zmiany ustawień dotyczących cookies w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli nie wyrażasz zgody na przetwarzanie danych osobowych przez pliki cookies przechowywane na Twoim urządzeniu, prosimy Cię o zmianę ustawień w przeglądarce. W przeciwnym razie nie będziesz mógł/a korzystać z serwisów Stowarzyszenia Otwarte Klatki.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Stowarzyszenie Otwarte Klatki, z siedzibą przy ul. Wyspiańskiego 14/37, 60-750 Poznań, wpisane do Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000444120 i posługujące się numerem NIP 7831695600.
Pliki cookies mogą być odczytywane przez nasze systemy informatyczne, a także przez systemy należące do innych podmiotów, z których usług korzystamy (np. Facebook, Google) - sprawdź listę naszych Zaufanych Partnerów.
Twoje dane są przetwarzane, aby umożliwić Ci sprawne korzystanie ze stron należących do Stowarzyszenia, zapewnić bezpieczeństwo podczas korzystania ze stron Stowarzyszenia, dokonywać analizy ruchu na stronach Stowarzyszenia oraz umożliwić Ci korzystanie z funkcji społecznościowych (takich jak przycisk "Like" od Facebooka).
Przekazujemy informacje na temat Twojego zachowania na stronie Stowarzyszenia dostawcom wykorzystywanych przez nas mediów społecznościowych oraz systemów analitycznych i reklamowych (zobacz listę naszych Zaufanych Partnerów). Spokojnie! Wiele plików cookies ma charakter zanonimizowany — bez dodatkowych informacji, na ich podstawie nie jest możliwa identyfikacja Twojej tożsamości.
Twoja przeglądarka internetowa domyślnie dopuszcza wykorzystywanie cookies w Twoim urządzeniu, dlatego przy pierwszej wizycie prosimy o wyrażenie zgody na użycie cookies.
W każdej chwili możesz wycofać zgodę na wykorzystywanie cookies - w tym celu zmień ustawienia w przeglądarce internetowej — możesz całkowicie zablokować automatyczną obsługę plików cookies lub żądać powiadomienia o każdorazowym zamieszczeniu cookies w urządzeniu. Ustawienia można zmienić w dowolnej chwili.
Więcej informacji znajduje się w naszej Polityce Prywatności.
W przypadku pytań lub wątpliwości związanych z przetwarzaniem i ochroną danych osobowych prosimy o kontakt: iod@otwarteklatki.pl
Wierzymy, że Twoje odwiedziny na naszej stronie internetowej są wyrazem zainteresowania działalnością Otwartych Klatek i troską o prawa zwierząt.
Cieszymy się, że jesteś z nami i mamy nadzieję, że wspólnie będziemy walczyć o lepszy świat dla zwierząt.