Do końca 2019 roku aż 51 producentów żywności, w tym producenci dań gotowych, majonezów oraz piekarnie, podjęły decyzję o wycofaniu jaj z chowu klatkowego, spełniając tym samym oczekiwania konsumentów oraz dbając o dobrostan zwierząt. Firmy intensywnie pracują nad wdrożeniem zobowiązania w życie. Deklaracja przewiduje dokonanie zmian nie później niż do 2025 roku, lecz część producentów już dziś nie używa jaj klatkowych.

Fot. Ivan Radic

Globalny trend wycofywania trójek – czy „trójki” przejdą do historii?

Trend wycofywania jajek „trójek” widoczny jest zarówno w Polsce, jak i na całym świecie. Globalnie już ponad 1800 firm, w tym największe koncerny spożywcze, zadeklarowały rezygnację z używania lub sprzedaży jaj pochodzenia klatkowego. Producenci żywności poza świeżymi jajkami, wycofują również te przetworzone, jak masa jajowa czy proszek jajeczny oraz rezygnują z używania półproduktów i produktów gotowych zawierających jaja pochodzące z chowu klatkowego.

Jakie postępy zrobiły firmy w wycofywaniu jaj z chowu klatkowego?

Opublikowaliśmy drugą edycję raportu przedstawiającego zmiany w branży spożywczej i na rynku jajecznym w ostatnich latach, uwzględniając postęp w wycofywaniu jaj z chowu klatkowego przez producentów żywności. Do badania zostało zaproszonych 44 producentów żywności, 21 z nich udzieliło odpowiedzi na przesłaną ankietę.

Wśród producentów, którzy podjęli decyzję o rezygnacji z jaj z chowu klatkowego znajdują się między innymi firmy takie jak: Unilever, Wawel, Wytwórnia Spółdzielcza PracySPOŁEM”, Wytwórnia Octu i Majonezu OCETIX, Mars-Waldi czy Piekarnia Familijna. Część z nich potwierdziła, że już dziś nie używa jajek pochodzących z chowu klatkowego. Firma Unilever, właściciel marek takich jak Hellmann’s, Knorr i Magnum, jaja klatkowe wycofała we wszystkich postaciach w całej Polsce.

Proces całkowitego wycofania jajek „trójek” z produkcji zakończył też koncern spożywczy Iglotex. Wśród producentów żywności, którzy wycofali już jaja z chowu klatkowego i ogłosili swój sukces przed przeprowadzeniem badania są: Danone, FROSTA, Mars, Barilla, Grupa Colian, Kühne, Elma oraz Cukiernia Sowa.

Wytwórcza Spółdzielnia Pracy „Społem” podaje, że wprowadza sukcesywnie jaja z wolnego wybiegu – od czasu podjęcia zobowiązania wprowadziła dwie linie majonezów wyprodukowanych z użyciem jaj z bardziej etycznych form hodowli. JAWO, producent pierogów i mrożonek, informuje, że wycofał całkowicie jaja z chowu klatkowego z trzynastu produktów. Producent wyrobów piekarniczo-cukierniczych Dan Cake Polonia zredukował użycie jaj „trójek” o 10%. Piekarnia Oskroba zredukowała użycie jaj z chowu klatkowego o 2%. Z kolei “U Jędrusia”, producent gotowych dań obiadowych, podaje, że 5% wykorzystywanych jajek pochodzi z chowu ściółkowego.

Wśród firm, które nie zredukowały jeszcze użycia jajek z chowu klatkowego są: Piekarnie Lubaszka, Wedel, Tarsmak, Spółdzielnia Pracy „Cukry Nyskie”. Food Garden, firma zaopatrująca gastronomię, odpowiedziała, że nie jest w stanie oszacować zmian, natomiast Lesaffre oraz Contimax nie udzieliły odpowiedzi na pytanie o postęp wdrażania założeń deklaracji.

Cały raport znaleźć możesz tutaj.

Fot. Andrew Skowron

Firmy udowadniają, że zmiany na lepsze dla kur są możliwe!

Tego typu zmiany to spore wyzwanie zarówno dla dużych, jak i małych firm, jednak większość z nich działa dynamicznie i robi ogromne postępy. Firmie Czanieckie Makarony udało się zredukować użycie jaj klatkowych o 10%. Firma Fanex – producent sosów oraz przypraw, zadeklarowała redukcję jaj z chowu klatkowego na poziomie 30%. Piekarni Familijnej do końca 2019 roku udało się zredukować wykorzystanie jaj klatkowych w swoich produktach aż o 99%. Firma Wawel natomiast poinformowała, że już 10% używanego w produkcji składnika stanowi żółtko z jaj ściółkowych.

Coraz więcej osób jest świadomych warunków panujących na fermach przemysłowych i nie chce wspierać chowu klatkowego
Fot.Andrew Skowron

Rezygnacja z „trójek” to odpowiedź na oczekiwania konsumentów

Takie decyzje i działania firm, w dużej mierze podyktowane są oczekiwaniami konsumentów, którzy z coraz większą świadomością podchodzą do swoich wyborów żywieniowych. Według badań Biostat przeprowadzonych w lutym 2020 roku, aż 82% respondentów uważa, że chów klatkowy nie zapewnia kurom odpowiednich warunków życia.

O postawach Polaków względem chowu klatkowego przeczytacie tutaj.

Cieszymy się, że producenci żywności tak intensywnie wdrażają swoje zobowiązania w życie, tym samym potwierdzając, że troska o dobrostan zwierząt jest niezbędnym elementem społecznej odpowiedzialności biznesu. Mamy nadzieję, że w przyszłym roku jeszcze większa część firm, które wydały deklarację wycofania jaj „trójek” weźmie udział w badaniu ankietowym i pochwali się swoimi wynikami w zakresie wdrażania założeń deklaracji.