Wojas dołączył do programu Sklepy Wolne od Futer, stając się tym samym pierwszą polską marką z obuwiem i galanterią, która zadeklarowała niewykorzystywanie w swoich produktach elementów futrzanych.

fot. Ela Radziszewska

Wieloletnia tradycja gotowa na zmiany

Wojas S. A. jest rodzinną marką z wielopokoleniową tradycją szewską, która posiada blisko 170 salonów w Polsce i za granicą. Spółka produkuje co roku kilkaset tysięcy par obuwia, a także torebki, teczki, paski i portfele. Już od kilku sezonów w kolekcjach Wojasa nie pojawiały się elementy futrzane, a teraz zarząd oficjalnie potwierdził, że nie będą one używane także w przyszłości. Jednocześnie marka dołączyła do inicjatywy Sklepy Wolne Od Futer.
Decyzja firmy podyktowana jest względami etycznymi. Tak komentuje ją Agnieszka Wojas, Prokurent, Dyrektor ds. strategii i marki:

Poszanowanie środowiska oraz dobrostanu zwierząt to bardzo istotny aspekt naszej działalności, dlatego już jakiś czas temu wycofaliśmy futra naturalne z produkcji. Staramy się angażować w inicjatywy, które zmieniają świat na lepsze – pomagamy organizacjom pozarządowym zajmującym się m.in. wsparciem dla osób niepełnosprawnościami, krwiodawstwem czy profilaktyką zdrowotną. Dołączenie do programu Sklepy Wolne Od Futer wpisuje się więc w naszą ogólną filozofię działania.

Przeczytaj

Europejczycy są przeciwko fermom futrzarskim

Dobry przykład dla polskiego rynku

Decyzja firmy, która jako pierwszy polski producent obuwia i galanterii przystąpiła do programu Sklepów Wolnych Od Futer, stanowi znakomity przykład dla innych polskich firm z branży obuwniczej, a także tych zajmujących się sprzedażą odzieży.
Wykorzystywanie futer zwierzęcych nie tylko jest nieetyczne i nieekologiczne – wychodzi też z mody, o czym świadczą decyzje kolejnych firm i projektantów rezygnujących z futer zwierzęcych na rzecz pełnowartościowych zamienników. Światowy trend dobitnie podkreślają także decyzje Amsterdamskiego i Londyńskiego Tygodnia Mody, podczas których na wybiegach nie mogą być prezentowane kolekcje zawierające futra. O tym, że futra zwierzęce są zupełnie zbędnym surowcem świadczy chociażby ostatnia kolekcja Armaniego, zawierająca wyłącznie futra syntetyczne.
Na całym świecie do programu przystępuje coraz więcej marek, w tym najbardziej znanych i prestiżowych, takich jak Chanel, GUCCI, Armani, Michael Kors, Versace czy Hugo Boss.
Pełna lista ponad 950 marek znajduje się na międzynarodowej stronie programu https://furfreeretailer.com/.